Flottfärd på sjön...

Idag är det lördag och min enda lediga dag denna vecka. Det firar jag med att laga mat för nästa vecka.

Det blev kålsoppa med frikadeller, rotfruksgratäng med kantareller och en laddning pizzasallad i kylen.
Skönt att ha det gjort så det bara är att värma när tiden är knapp.

Nu blir det flottfärd på sjön med grannarna och idag serveras det ärtsoppa och punch, inte så bra mat men ett medvetet val från min sida, så då är det okej.

Rotfruksgratäng med kantareller

1 klyfta rotserlleri
1 stor morot
5 jordärtskockor
1 sötpotatis
2 palsternackor

½ liter kantareller
1 stor gul lök

2 dl sojagrädde(3%)

Salt och vitpeppar

Skala och klyfta alla grönsaker och lägg dom i en skål.

Stek kantarellerna så att all vätska går bort och tillsätt sedan löken och låt det ta färg. Häll på grädden och krydda med salt och peppar.

Häll kantarellsåsen över grönsakerna och blanda väl. Häll upp i en gratängform och ställ in i ugnen(225 gr.) i ca 40 minuter eller tills rotsakerna är mjuka.

Mums!

God Energi: Liten bit surdegsbröd/stekt ägg/gurka/tomat/2 skivor ost,½ Xtrabreakfast,½ dl nötter,Ärtsoppa/surdegsbröd/ost,2 chokladskorpor + kaffe
Rörelseglädje: Promenad 30 min (3 km)
Mental näring: Frukost på trappan
Mental träning: Flottfärd


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0